Budowa i przebudowa zjazdu w świetle ostatnich zmian w prawie budowlanym. Czy rzeczywiście nie wymaga żadnych formalności?

budowa i przebudowa zjazdu

„Czy w tym momencie jeżeli wymieniam istniejący zjazd ze względu na jego uszkodzenie, muszę starać się o jakieś zezwolenie, gdzieś to zgłaszać, jakieś formalności? I jak sytuacja wygląda w momencie budowy dodatkowego zjazdu przy tej samej posesji?” – pyta nas Pan Łukasz.

 

Rodzaj formalności zależy przede wszystkim od kategorii drogi, przy której będzie lub jest zlokalizowany zjazd. Od 1 stycznia 2017 r. budowa i przebudowa zjazdów z dróg krajowych i wojewódzkich jest możliwa na podstawie zgłoszenia, z kolei z dróg powiatowych i gminnych nie wymaga ani pozwolenia ani zgłoszenia. Nie oznacza to jednak, że możesz taki zjazd wybudować w dowolny sposób, ponieważ oprócz prawa budowlanego obowiązują inne przepisy, w tym m.in. ustawa o drogach publicznych. Zobaczmy, jakie obowiązki nakłada na nas ta ustawa.


Przy budowie lub przebudowie każdego z ww. zjazdów, tj. z dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, nie ma obowiązku sporządzania projektu budowlanego.

 

Budowa i przebudowa zjazdu z drogi publicznej

O tym, jakich formalności wymaga budowa i przebudowa zjazdu, mówi art. 29 ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z tymi przepisami przed rozpoczęciem budowy lub przebudowy zjazdu musisz uzyskać zezwolenie zarządcy drogi na jego lokalizację lub przebudowę. Oba zezwolenia zarządca wydaje w drodze decyzji administracyjnej, co oznacza że możesz się od takiej decyzji np. odwołać. Zarządca drogi może odmówić wydania ww. decyzji, a także wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

W zezwoleniu na lokalizację zjazdu zarządca określa usytuowanie i parametry techniczne zjazdu, z kolei w zezwoleniu na przebudowę – jedynie jego parametry.

Decyzja na lokalizację lub przebudowę zjazdu to nie koniec formalności. Przed rozpoczęciem robót budowlanych musisz jeszcze uzyskać zezwolenie zarządcy drogi na prowadzenie robót w pasie drogowym. Tę zgodę zarządca również wydaje w formie decyzji administracyjnej.

Przy budowie lub przebudowie zjazdu na podstawie ww. decyzji nie musisz występować o decyzję o warunkach zabudowy.

Zjazd powinieneś wybudować w ciągu 3 lat od wydania decyzji, ponieważ po tym okresie zezwolenie na jego lokalizację wygasa.

 

Budowa i przebudowa zjazdu z drogi niebędącej drogą publiczną

W tym przypadku nie obowiązuje ustawa o drogach publicznych, ale procedura zazwyczaj będzie podobna do tej opisanej wyżej. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek robót również musisz zwrócić się do zarządcy drogi. Zgodę na lokalizację lub przebudowę zjazdu, a także na zajęcie pasa drogowego zarządcy często wydają w formie jednego pisma (chociaż nie musi tak być).

Myślisz, że może przydać się Twoim znajomym? Udostępnisz? Dzięki!

  1. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Mamy jeszcze rozbudowę zjazdu oraz remont zjazdu z drogi krajowej. Przypuszczam, że rozbudowa to będzie to samo co budowa. A co z remontem zjazdu? Zgłaszamy do Administracji Budowlanej Urzędu Woj. czy remontujemy tylko po uzgodnieniu z zarządcą ???

    • MGM
      |

      Tak, rozbudowa to jest to samo co budowa. W obu przypadkach – zgłoszenie do wojewody + formalności u zarządcy.

  2. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Czy budując zjazd z drogi wojewódzkiej (przepust rura fi 50 cm) muszę uzyskać operat wodnoprawny na odprowadzenie wód opadowych?

    • Unknown
      |

      Nie, ewentualnie zarządca może zażądać pozwolenia wodnoprawnego na przebudowę rowu przydrożnego

  3. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Czy dopuszczalne jest budowanie drogi przez gminę i pominięcie zjazdów w celu ograniczenia kosztów budowy?

    • MGM
      |

      Jeśli jest to droga publiczna, to obowiązuje art. 29 ust. 2 ustawy o drogach publicznych:
      "W przypadku budowy lub przebudowy drogi budowa lub przebudowa zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi".

  4. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Zarząd Dróg mnie poinformował, że "Decyzje o warunkach zabudowy na zjazd nie jest wymagana, za to konieczna jest decyzja o warunkach zabudowy na obiekt kubaturowy (to do tego obiektu dobieramy parametry zjazdu który uzgadniamy)."
    Nie posiadam takiego obiektu (mam wyłożone płytki chodnikowe na podjazd i potem mur – nie mam garażu). To co nie uzgodnią mi tych parametrów ? Niby miało być prościej po nowelizacji a u mnie w mieście wcale tak nie jest – wymagają wszystkiego jak przy obiekcie budowlanym.

    • MGM
      |

      Nie znam przepisu, który potwierdzałby to, o czym Pan pisze (nie wydadzą warunków na zjazd, jeśli nie ma WZ-ki na obiekt kubaturowy). Jednak kwestie te reguluje ustawa o drogach publicznych, a nie prawo budowlane. Proszę ich spytać o podstawę prawną. Może Pan też złożyć wniosek i poczekać na oficjalne pismo.

    • Anonimowy
      |

      Dziękuję bardzo za odpowiedź.
      Wydaje mi się, że Zarząd Dróg idzie na tzw.łatwiznę, ponieważ owa decyzja była wymagana przed nowelizacją. Tak samo jeśli chodzi o projekt zjazdu – wymagają go na takich samych warunkach tłumacząc się, że nie art. 29 ust. 3 pkt 2 u.d.p – nie odnosi się do konkretnego przepisu Prawa budowlanego i powołują się na to, że muszą dopilnować bezpieczeństwa na drodze i dlatego po decyzji w której określą ogólne parametry chcą uzgadniać ze mną projekt.

  5. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Czy zarządca drogi droga gminna może ode mnie żadać projektu dla zjazdu? W jaki sposób podejść do tematu: chcę mieć możliwość zaparkowania samochodu przy działce która jest budowlana ale będzie służyła jako teren rekreacyjny przez lata. Nie muszę robić zjazdu z prawdziwego zdarzenia więc co mogę zrobić? Czy mogę utwardzić kamieniem kawałek? Czy będzie to samowola budowlana?

    • Anonimowy
      |

      Projekt to dodatkowe koszty,a jak wiadomo aby wykonać projekt potrzebna jest mapa do celów projektowych – koszty "obu rysunków" nie należą do najtańszych. A do tego wykonawca… Jakby parametry od nich nie wystarczył ? No żenada moim zdaniem. Przecież wykonawcy(robotnicy) mając parametry wykonają dobrze zjazd – to po co projekt ? Powoływanie się na bezpieczeństwo na drodze przez zarządce to śmiech na sali, jakby przycięcie krawężnika i obniżenie chodnika zagrażało "ludzkości"

  6. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Podobnie jak wyżej.
    Niby nie ma obowiązku sporządzania projektu budowlanego zjazdu, a jednak Zarządca Drogi go żąda. Mówią, że to oni dbają o bezpieczeństwo i muszą dopilnować wszystkiego, dlatego projekt jest potrzebny, gdyż same parametry jakie są od nich są ogólne. (miasto Bydgoszcz, droga gminna)

  7. Anonimowy
    | Odpowiedz

    Mam ten sam problem (woj. mazowieckie) zjazd z drogi gminnej. Zarzadca drogi uparl sie na ten projekt – kiedy w zasadzie nie musze go robic. Niechce isc na noze i uznalem ze zaplace za projekt – problem pojawil sie w momencie poszukiwania architektra ktory takowy projekt wykona. Gdzie bym nie zadzwonil to slychac "Panie ale po co Panu ten projekt przeciez przepisy tego nie wymagaja w tej gminie glupot panu nagadali". Sprobuje udac sie ponownie do zarzadcy drogi i ponegocjowac. Spytam o podstawe prawna ale czy ktos wie moze czy sa jakies zapisy w prawie o drogach publicznych lub budowlanym ktore reguluja te kwestie ? na mysli mam konkretny przypadek kiedy zarzadca drogi moze np: w szczegolnych przypadkach zarzadac projektu ? Bylbym wdzieczny za jakies info

    • Anonimowy
      |

      Powiem Panu tak… Osobiście zanim podejmę kroki realizacji zjazdu zasięgnąłem informacji od zarządy drogi, gdyż nie uśmiecha mi się płacenie geodecie za mapę do celów projektowych i za projekt a potem jeszcze wykonawce – bo ile można płacić za głupie przycięcie krawężnika i obniżenie chodnika ?
      Ale wracając do tematu na moje pytanie dlaczego chcą ode mnie projektu odpowiedziano mi:
      „Prawo budowlane, uzyskanie zezwolenia zarządcy drogi na prowadzenie robót w pasie drogowym orz uzgodnienie z zarządcą drogi projektu budowalnego – o ile projekt budowlany jest wymagany – należy zaznaczyć, że przepis art. 29 ust. 3 punkt 2 nie odnosi się do konkretnego przepisu Prawa budowlanego. Zarządca drogi zgodnie z utrwalona linia orzecznictwa oraz SKO wydając decyzję na lokalizację lub przebudowę zjazdu kieruje się przede wszystkim względami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z §77 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie zjazd drogi powinien być z jego usytuowania i przeznaczenia, w szczególności poniemień być dostosowany do wymagań bezpieczeństwa ruchu na drodze, wymiarów gabarytowych pojazdów dla których jest przeznaczony oraz wymagań pieszych” Ponadto powołują się na to, że w na tym etapie nie znam jeszcze szczegółowych informacji dotyczących inwestycji, której zjazd ma służyć – a wpływa to na geometrie zjazdu. Oni podają jedynie ogólne parametry, które jak napisali mi obligują inwestora do późniejszego przedstawienia szczegółowych parametrów w postaci projektu.
      Na koniec dodali również, że zgodnie z ar. 30 ustawy o drogach publicznych za utrzymanie zjazdów odpowiada właściciel lub użytkownik, zaś zarządca drogi odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo w ruchu drogowych, dlatego w interesie zarządcy drogi jest dopilnowanie odpowiednio zaprojektowanego zjazdu i jego wykonawstwo.

    • Magda /MGM/
      |

      tyle że to właśnie prawo budowlane nie wymaga projektu budowlanego do zjazdów :)

    • Anonimowy
      |

      Ale jak im to wytłumaczyć ? Ja jedno, oni drugie. Są jakieś przepisy na jakie mogę się im powołać. Napisali mi długie pismo powołując się na to co powyżej, szczególnie jeśli chodzi o "bezpieczeństwo na drodze" – oni są odpowiedzialni więc chcą projekt. A także podkreślają, że przepis art. 29 ust. 3 punkt 2 nie odnosi się do konkretnego przepisu Prawa budowlanego – więc mogą sobie interpretować jak chcą.
      Walka z wiatrakami… Co robić ?

    • Magda /MGM/
      |

      Już w którymś komentarzu wcześniej pisałam, że nie znam na tyle dobrze ustawy o drogach publicznych i przepisów pokrewnych, i nie wiem na jakiej podstawie zarządcy żądają projektu. Ale…
      W ustawie o drogach publicznych jest napisane "o ile projekt budowlany jest wymagany" i rzeczywiście nie odnosi się ten przepis do żadnego konkretnego przepisu prawa budowlanego, ale w takim razie niech wskażą przepis, który mówi, że ten projekt budowlany jest wymagany (bo to nie może tak być, że to zależy od "widzimisię" zarządcy drogi). Prawo budowlane nie wymaga projektu budowlanego do zjazdów (art. 29 ust. 1 pkt 11 i 11a oraz art. 30).
      A jeśli chodzi o bezpieczeństwo, na które się powołują: właśnie w decyzji na lokalizację zjazdu powinni podać parametry tego zjazdu (dokładne) i dopilnować później, czy wykonał Pan zjazd zgodnie z tymi wytycznymi.
      A co robić? – można na przykład złożyć wniosek o wydanie decyzji na lokalizację zjazdu. W tej decyzji powinni podać parametry zjazdu i ewentualnie zamieścić pouczenie o obowiązku uzgodnienia projektu zjazdu. Jeśli nie uzasadnią tego żądania w zadowalający Pana sposób, może się Pan odwołać od decyzji. I wtedy zobaczy Pan, jakie stanowisko zajmie organ odwoławczy. Inny pomysł nie przychodzi mi do głowy.

  8. Grzegorz
    | Odpowiedz

    Witam, chciałbym utwardzić istniejący zjazd z drogi powiatowej, jakie formalności muszę spełnić aby dokonać tego zgodnie z prawem?

Prześlij komentarz