Odbiór domu lub mieszkania od dewelopera

rozmowa z ekspertem - cykl na blogu o prawie budowlanym

Czeka Cię odbiór domu lub mieszkania od dewelopera? Zastanawiasz się, co zrobić, jeśli znajdziesz jakieś usterki? Chciałbyś wiedzieć, co się stanie, jeśli wady ujawnią się dopiero po zamieszkaniu w domu? Czy deweloper musi je usunąć?

Na powyższe pytania odpowiada dzisiaj Joanna Marska-Romaniszyn – radca prawny. Prowadzi kancelarię radcowską specjalizującą się w prawie nieruchomości, w szczególności umowach deweloperskich. Autorka bloga o umowach zawieranych z firmami deweloperskimi: www.umowazdeweloperem.pl.

 

Czy jeśli podczas odbioru domu znajdę jakieś usterki, deweloper musi je usunąć?

J.M.-R.:
Zauważone usterki należy zgłosić do protokołu w czasie odbioru. Jeśli zauważymy je później albo deweloper nie zgodził się na ich wpisanie do protokołu (chociaż nie ma prawa tego zakazać), to można je też zgłosić osobnym pismem.

Jeśli zawarliśmy umowę deweloperską, to deweloper ma obowiązek odnieść się do opisanych w protokole usterek – w ciągu 14 dni powinien wyjaśnić, czy uznaje zgłoszone usterki, czy też jego zdaniem takich usterek nie ma. Usterki, które uznał, deweloper powinien usunąć. Ma na to 30 dni od dnia podpisania protokołu, chociaż ten termin może zostać wydłużony jeśli przy należytej staranności nie jest możliwe usunięcie usterek w 30-dniowym terminie.

Jeśli zawieramy umowę przedwstępną sprzedaży, czyli mieszkanie jest wybudowane, to terminy usunięcia wad też najlepiej wpisać do umowy.

 

Czy, jeśli po zamieszkaniu w domu okaże się, że np. przecieka dach lub wystąpią inne wady, deweloper musi je naprawić na swój koszt?

J.M.-R.:
Tak długo jak trwa okres rękojmi, deweloper jest odpowiedzialny za wady w lokalu które wynikły ze złego wykonania budynku. Obecnie okres rękojmi wynosi 5 lat od dnia wydania mieszkania czy domu w posiadanie nabywcy. Jeśli kupiliśmy mieszkanie w domu wielorodzinnym czy bloku, to możemy domagać się naprawy usterek nie tylko jeśli są w naszym mieszkaniu, ale również tych które występują w tzw. częściach wspólnych (np. dach, ściany zewnętrzne).

Rękojmia daje nie tylko prawo żądania usunięcia wad, ale również inne roszczenia, np. obniżenia ceny, a nawet odstąpienia od umowy – w takim przypadku zwracamy deweloperowi wadliwe mieszkanie, a on powinien zwrócić nam pieniądze.

W praktyce wszystko zależy od naszych potrzeb, reakcji dewelopera i rodzaju wad – choćby tego, czy w ogóle da się je usunąć. Niestety często w przypadku naprawdę poważnych wad deweloper gra na zwłokę i próbuje „zmęczyć” klienta, licząc na to, że w końcu się zniechęci, i nie zdecyduje się na dochodzenie swoich praw przed sądem.

To była druga część Rozmowy z Joanną. Jeśli, chcesz poczytać o tym, co warto wiedzieć o umowie z deweloperem, zajrzyj do pierwszej część wywiadu.

Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji na ten temat, znajdziesz je na blogu Joanny:

 

Prześlij komentarz