Obiekty użyteczności publicznej na zgłoszenie – zmiany w prawie budowlanym
Pisaliśmy już kiedyś, że trwają prace nad ustawą inwestycyjną, która prawdopodobnie wejdzie w życie wcześniej niż Kodeks urbanistyczno-budowlany. Ostatnio przyglądaliśmy się planowanym zmianom w rozdziale 1 prawa budowlanego. Dziś sprawdzamy, co się zmieni wśród obiektów i robót niewymagających pozwolenia na budowę.
Prawo budowlane w art. 29 wymienia obiekty i roboty niewymagające pozwolenia na budowę. Część z nich możemy wykonywać bez formalności, a część dopiero po dokonaniu zgłoszenia.
Co ustawa inwestycyjna zmienia wśród obiektów i robót niewymagających pozwolenia na budowę?
Ustawa inwestycyjna usuwa z katalogu obiektów niewymagających pozwolenia na budowę (znajdującym się w art. 29 ust. 1 prawa budowlanego) budynki gospodarcze związane z produkcją rolną i uzupełniające zabudowę zagrodową na działce siedliskowej budowane obecnie bez formalności.
Omawiana ustawa do obiektów niewymagających pozwolenia na budowę dodaje:
- parterowe budynki użyteczności publicznej o powierzchni zabudowy do 35 m², które zbudujemy na zgłoszenie;
- urządzenia instalowane w pasie drogowym dróg publicznych, wraz z fundamentami, konstrukcjami wsporczymi oraz przynależnymi elementami wyposażenia: służące do zarządzania drogami, w tym do poboru opłat za przejazd oraz wdrażania inteligentnych systemów transportowych, służące potrzebom ruchu drogowego, w tym urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które zbudujemy bez formalności;
- sieci gazowe obejmujące gazociągi o maksymalnym ciśnieniu roboczym do 0,5 MPa, które będziemy budować na zgłoszenie.
Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach i materiały dostępne tylko dla subskrybentów?
ZAMÓW NEWSLETTER I ODBIERZ DARMOWE MATERIAŁY
Co jeszcze zmienia ustawa inwestycyjna wśród obiektów niewymagających pozwolenia na budowę?
- Budynki gospodarcze i rekreacji indywidualnej nie będą musiały być wolnostojące i zbudujemy je na zgłoszenie w dowolnej ilości na działkach o dowolnej powierzchni, ponieważ ustawa usuwa w odniesieniu do nich wymóg wolnostojącej konstrukcji oraz ograniczenie dotyczące liczby obiektów na określonej powierzchni działki.
Jednak w odniesieniu do tych biektów w przypadku braku planu miejscowego będzie potrzebna decyzja o warunkach zabudowy.
- Budowa sieci telekomunikacyjnych będzie możliwa bez formalności.
- Zwolnione z formalności będą te same instalacje co obecnie (elektroenergetyczne, wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, klimatyzacyjne i telekomunikacyjne), jednak już nie tylko te wewnątrz użytkowanego budynku, ale również na zewnątrz. Te instalacje od kilku lat ustawodawcom sprawiają kłopoty. Pisaliśmy już jakiś czas temu o tym w tekście na temat instalacji wewnętrznych.
Co się zmieni wśród robót niewymagających pozwolenia?
Ustawa inwestycyjna zwolni z pozwolenia przebudowę przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych nawet, jeśli będzie prowadzić do zwiększenia obszaru oddziaływania. W tej kwestii obecnie obowiązujące przepisy są ze sobą sprzeczne. Pisaliśmy o tym w tekście na temat formalności związanych z przebudową obiektów budowlanych.
Odstępstwo od warunków technicznych = pozwolenie na budowę
Jeśli wystąpimy o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych (przepisy dotyczące odstępstwa również mają się znacząco zmienić), będziemy musieli uzyskać pozwolenie na budowę nawet w przypadku obiektów lub robót zwolnionych w normalnym trybie z tego pozwolenia.
Obiekty małej architektury w miejscach publicznych nie zawsze na zgłoszenie
Zgłoszenie będzie wymagane tylko w przypadku budowy w miejscach publicznych obiektów małej architektury, które zajmą teren o powierzchni większej niż 35 m². W dodatku zmieni się definicja obiektu małej architektury, o czym pisaliśmy w poprzednim tekście na temat zmian w prawie budowlanym wprowadzanych ustawą inwestycyjną.
Czy i kiedy planowane zmiany zaczną obowiązywać?
Na ten moment nie wiadomo, kiedy ustawa trafi do sejmu i czy zostanie uchwalona w takiej formie. Jedno jest pewne – jeśli ustawa zostanie uchwalona, wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, więc na przygotowanie się do zmian nie będziemy mieć wiele czasu.
Niniejszy artykuł powstał na podstawie projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z uproszczeniem procesu inwestycyjno-budowlanego z dnia 14.11.2017 r.
Jeśli masz dość szukania przepisów, analizowania ich i zastanawiania się, czy są obowiązujące, zajrzyj do naszych materiałów. Bardziej aktualnych opracowań prawdopodobnie nie znajdziesz na rynku:
Zobacz poradniki, w których prostym językiem wyjaśniamy przepisy budowlane. Przestań tracić czas i nerwy na szukanie i analizowanie przepisów. Zdobądź pełną wiedzę i miej święty spokój.
Dzień dobry,
jak rozumieć w takim razie:
„Budynki gospodarcze i rekreacji indywidualnej nie będą musiały być wolnostojące…”?
Na podstawie wcześniejszych doświadczeń i przepisów wychodzi na to, że teraz będzie można zbudować budynek gospodarczy 35m2 na zgłoszenie, zakończyć budowę a następnie zgłosić i dobudować kolejny do niego 35m2 na zgłoszenie itd. Jeśli strefa oddziaływania mieści się w działce i inne wymogi są spełnione to urząd nie ma podstawy prawnej aby odmówić takiego „łańcuszka”…
Dzień dobry. Jeśli zmiany wejdą w życie w takim brzmieniu, to rzeczywiście będzie tak, jak Pan napisał.
Z tym że budując takie budynki – jeden obok drugiego – na zgłoszenie, będą one musiały być osobnymi budynkami, a więc bez dodatkowych formalności nie będzie można ich połączyć np. tworząc we wspólnych ścianach przejście. Poza tym proszę pamiętać, że organ przyjmujący zgłoszenie ma do dyspozycji jeszcze art. 30 ust. 7 i we wskazanych przypadkach może nałożyć na zgłaszającego obowiązek uzyskania pozwolenia.
Poza tym w dalszym ciągu budowa będzie musiała być zgodna z wymaganiami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego – będzie potrzebna decyzja o warunkach zabudowy (i to już będzie jasno wskazane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
Dzień dobry,
dziękuje za odpowiedź. O tym warunku z przejściem nie miałem pojęcia – jakie te prawo zagmatwane. Z jakich konkretnie przepisów to wynika?
Jak rozumiem zmiana ta nie dotyczy garaży do 35m2 na zgłoszenie, które nadal będą musiały być wolnostojące.
Dziękuje za kolejny fajny artykuł :-)
Wprost z żadnych przepisów to nie wynika, ale wykonując takie roboty z dwóch budynków o powierzchni 35 m2 każdy, robimy jeden budynek o powierzchni przekraczającej 35 m2.
Zmiana ta dotyczy całego puktu 2 w artykule 29 ust. 1, a więc również garaży. Z tym że, jeśli chodzi o garaże to w obecnym stanie prawnym można mieć wątpliwości, czy muszą być parterowe i wolno stojące. Przed ostatnią zmianą (wprowadzoną 1.01.2017 r.) przepis ten brzmiał „wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, w tym garaży” – czyli wtedy ustawodawca niejako zaliczył garaże do budynków gospodarczych i nie było wątpliwości, że muszą być wolno stojące i parterowe. Natomiast zmiany wprowadzone 1.01.2017 r. usunęły z tego przepisu „w tym” i teraz mamy: „wolno stojące parterowe budynki gospodarcze, garaże (…)”. Jeśliby tak literalnie czytać ten przepis to, gdyby garaże musiały być wolno stojące i parterowe przepis powinien brzmieć „wolno stojące parterowe: budynki gospodarcze, garaże” – po słowach parterowe powinien być dwukropek, a nie ma go, czyli w zasadzie wymogi te odnoszą się tylko do budynków gospodarczych. Ale z drugiej strony – gdy taki garaż przylega do innego budynku, dosyć łatwo udowodnić, że inwestycja nie dotyczy budowy garażu, tylko rozbudowy budynku, do którego ten garaż przylega – a takie roboty już zazwyczaj wymagają pozwolenia.
No właśnie – takie te przepisy zagmatwane, a kolejne nowelizacje zamiast je upraszczać, to wprowadzają jeszcze większy chaos.
Dziękuję za miłe słowa :) Cieszę się, że nasze artykuły są przydatne.