Trochę wakacyjnie o legislacji w polskim wydaniu, czyli jak szybko zmieniać przepisy, by obowiązywały te dotychczasowe.
Krótka historia zmiany rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, która ostatecznie jeszcze nie doszła do skutku:
20 września 2019 r.:
W życie wchodzi ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która m.in. przewiduje uchylenie rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a na jego miejsce nakazuje wprowadzić nowe przepisy. Zmiana przepisów ma nastąpić do 20 września 2022 r.
16 listopada 2021 r.:
Po ponad dwóch latach od wejścia w życie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami ruszają prace legislacyjne nad nowym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
2 lutego 2022 r.:
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (RCL) zostają opublikowane stanowiska 26 podmiotów, które odpowiedziały na zaproszenie Ministra Rozwoju i Technologii zgłaszając łącznie 322 uwagi. Najwięcej uwag złożyły Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (64) oraz Polski Komitet Normalizacyjny (143). Do opiniowania nowego rozporządzenia zaproszono 64 podmioty.
4 lutego 2022 r.:
Na stronie internetowej RCL zostają opublikowane uwagi 81 podmiotów, które wzięły udział w konsultacjach publicznych projektu rozporządzenia. W konsultacjach publicznych oprócz zaproszonych instytucji (121) mógł wziąć udział każdy. Wśród podmiotów, które zgłosiły uwagi są: Izba Architektów RP (144 uwagi) oraz Polska Izba Inżynierów Budownictwa (53 uwagi).
RCL nie opublikowało jeszcze zbiorczego zestawienia uwag zgłoszonych w ramach tego etapu prac legislacyjnych.
1 marca 2022 r.:
Na stronie internetowej RCL zostaje opublikowane stanowisko Ministra Rozwoju i Technologii dotyczące uwag zgłoszonych w ramach opiniowania. W tym stanowisku rzucają się w oczy następujące kwestie:
- zdecydowana większość wniesionych uwag nie została uwzględniona przez ustawodawcę – jeśli dobrze policzyliśmy to było to 214 uwag z 322 wniesionych,
- nie uwzględniono większości uwag wniesionych przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej – jeśli więc będziesz się zastanawiać, dlaczego przepisy ppoż są tak skomplikowane i niejednoznaczne, to pewnie właśnie dlatego, że ustawodawca nie słucha tych, którzy się na tym znają,
- dużo uwag wniósł Polski Komitet Normalizacyjny zwracając uwagę na to, że projekt rozporządzenia powołuje się na wycofane normy – nie wiadomo jak skomentować fakt, że ustawodawca w takich podstawowych kwestiach robi błędy,
- uwagi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego dotyczące wielu norm wycofanych bez zastąpienia nie zostały przez ustawodawcę uwzględnione – jeśli więc będziecie się zastanawiać, dlaczego nowe rozporządzenie powołuje się na stare wycofane normy, to właśnie dlatego ;).
Warto podkreślić, że wyżej jest mowa o stanowisku dot. uwag wniesionych w trakcie opiniowania. Nie odnosi się ono do uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych. Na stronie RCL nie ma bowiem dostępnego stanowiska z odniesieniem się ustawodawcy do uwag wniesionych w trakcie konsultacji publicznych. Czyli nie wiemy, jak ustawodawca odnosi się na przykład do uwag zgłoszonych przez izby (a tych łącznie było 197).
24 marca 2022 r.:
Bez rozgłosu i na wniosek grupy posłów zostaje uchwalona ustawa o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Termin na wprowadzenie nowych warunków technicznych zostaje przedłużony do 20 września 2024 r.
Podsumowanie:
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie prawdopodobnie nie zostanie zmienione w tym roku ani przez najbliższe dwa lata. Ustawodawca wydłużył czas obowiązywania obecnych warunków technicznych. Na ten moment nowe mają zostać wprowadzone do 20 września 2024 r.
Jeśli masz dość szukania przepisów, analizowania ich i zastanawiania się, czy są obowiązujące, zajrzyj do naszych poradników, w których prostym językiem wyjaśniamy przepisy budowlane. Bardziej aktualnych opracowań prawdopodobnie nie znajdziesz na rynku:
-
Produkt w promocjiPozwolenie na budowę. Teczka narzędziOriginal price was: 108 zł.81 złCurrent price is: 81 zł.
-
Zmiany w warunkach technicznych dla budynków157 zł
-
Budowa domów o powierzchni zabudowy do 70 m2. O formalnościach oraz ryzyku projektanta i inwestora87 zł – 97 zł
-
Prawa i obowiązki projektanta147 zł
-
Obiekty i roboty budowlane niewymagające pozwolenia na budowę99 zł
-
Nazwa zamierzenia budowlanego – 7 rzeczy, które warto o niej wiedzieć79 zł
-
Obiekty i roboty budowlane. Definicje, orzecznictwo, przykłady167 zł
-
Odstąpienie od projektu budowlanego. Procedura, orzecznictwo, przykłady, wyd. 2159 zł
-
Obszar oddziaływania obiektu. Jak prawidłowo go określać146 zł